סירטוני שיווק לעסק – השוואת פלטפורמות סנאפצ’אט מול טיק-טוק

28 בינואר 2020

אם נשאל 100 ילדים ובני נוער ברחבי תבל מה אומר להם השם דונלד טראמפ, לא בטוח שכולם יידעו לענות שזהו נשיא ארצות הברית. לעומת זאת, אם נשאל את אותם ילדים מה זה סנאפצ’ט או טיק טוק, סביר להניח שכולם יידעו לספר לנו במה מדובר. אפליקציות לשיתוף חוויות באופן ויזואלי הן כבר מזמן ‘הדבר הבא’. היכולת של כל משתמש – צעיר כמבוגר לשלוח תמונה או קטע וידאו קצר ואף להוסיף כיתוב מתאים או ציור, הופך את אותם יישומים לכה פופולאריים בכל רחבי העולם.

אותם מייסדים של שתי אפליקציות ההמונים האלו זיהו היטב את הצורך של דור ה-z והמילניום (מילניאלז) ליצור תוך כדי תנועה ולהרגיש שייך ורלוונטי. בעידן בו מדיות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר ממלאות צורך חברתי באופן מאוד מוגבל, לחלל הזה בדיוק נכנסו סנאפצ’ט וטיקטוק. במאמר זה נסקור עבורכם את 2 הפלטפורמות על הייחודיות של כל אחת מהן.

סנאפצ’ט הושקה כבר ב2011. פותחה בארצות הברית על ידי מספר אנשי אקדמיה באוניברסיטת סטנפורד הידועה. הרעיון הכללי של האפליקצייה היה לאפשר לכל אחד, לספר את הסיפור האישי שלו בהתבסס על סרטוני וידאו קצרים או תמונות ובאופן הזה לחלוק אותו עם חברים, מכרים ובני משפחה.

אחד הדברים הייחודיים בסנאפצ’ט שמבדלים מיישומים דומים הוא העובדה שהתוכן שמועלה מוגבל ל24 שעות בלבד. כלומר, התוכן שמועלה הוא כאן ועכשיו והרלוונטיות שלו פגה תוך זמן קצר ונעלמת מהמערכת. משכך, זו התקבעה כפלטפורמה להעלאה של דברים מאוד אישיים, דיסקרטיים ולא מצונזרים. כיום יש גם אפשרות לשולח לקבוע לכמה זמן יכול מקבל ההודעה לראות את התוכן שנשלח לפני שההודעה תימחק. החל מ2013 מדובר בפרק זמן מוגבל ביותר של עד 10 שניות כשלאחר מכן ההודעה מוסרת מהמכשיר וכאמור תוך יממה על פי רוב, היא תימחק משרתי היישום. השירות בסנאפצ’ט גם מאפשר לדעת כמה צפיות יש לכל ‘סיפור’ כזה שנשלח.

טיקטוק לעומתה היא פלטפורמה סינית שפותחה רק ב2017 . תכליתה היא יצירה ושיתוף של קטעי וידאו קצרים, חלקם בשילוב מוזיקה בריפיט שאורכם עד דקה אחת. טיקטוק מאפשרת עריכת סרטונים עם פילטר ואף ביצוע התאמות מהירות לפני העלאה ושיתוף אצלה וגם במדיות חברתיות אחרות. ניתן להגדיר בה חשבון כפרטי ולפיכך כל משתמש יכול לקבוע מי מהמשתמשים יכול לקיים אינטראקצייה עם אותו חשבון אישי ולהגיב על הסרטונים שלו כמו גם להעלות סרטון תגובה נגדי – דבר שהפך לאחד מסימני ההיכר של הפלטפורמה. בנוסף, יש אפשרות למקם תוכן ספציפי באופן בה יזוהה בצורה אלגוריתמית חכמה על ידי משתמשים בעלי תחומי עניין ודמוגרפיה דומים.

הן סנאפצ’ט והן טיקטוק נמצאות גם היום במגמת גדילה מואצת. סנאפצ’ט דיווחה לאחרונה על 210 מיליון משתמשים יומיים בעוד שטיקטוק מציינת 800 מיליון משתמשים פעילים בכל חודש. עם מספרים כאלה קשה להתווכח ועדיין שאלת מיליון הדולר היא – האם המגמה תימשך ואם כן, לאורך איזו תקופה?

אנחנו חיים בתקופה בה גבולות הטכנולוגייה נמתחים כל הזמן והמדיה החברתית נעשית יותר ויותר גלובלית. אפליקציות המונים עולות ויורדות, מתחזקות, נחלשות ולעתים אף נעלמות אך לא נשאר אף פעם ואקום. טיקטוק וסנאפצ’ט למעשה נשאבו אל החלל הריק אותה השאירה vine שהגיחה לעולם בקול תרועה רמה על ידי טוויטר וכעבור פחות מ4 שנים אותה טוויטר החליטה להפסיק את פעילותה.

מנתונים שמסרה סנאפצ’ט לאחרונה עולים הממצאים הבאים שהם די מדהימים. לפי אותם מספרים המתייחסים ל2019, כ90 אחוז מבני 13- 24 משתמשים בפלטפורמה וכשמרחיבים את הקהל עד לגיל 34, עדיין 75 אחוז משתמשים בה.  גם בטיקטוק הצרכנים שלה בכל רחבי תבל הם צעירים בעיקר, כשלמעלה מ50 אחוז מהם מתחת לגיל 34. נתון אחר מעניין, מצביע על הבדלי העדפה בין 2 המינים בהשוואה בין 2 הפלטפורמות. בעוד שבטיקטוק 56 אחוז מהמשתמשים הם גברים, בסנאפצ’ט יש יתרון בולט למין הנשי עם 61 אחוז. הן לסנאפצ’ט והן לטיקטוק קהלים בכל רחבי העולם. מאוסטרליה ועד דרום אמריקה. מהודו ועד אירופה.

לשתיהן ציבור משתמשים גדול במיוחד ביבשת אסיה ובפרט במזרח הרחוק. במקרה של טיקטוק הדבר נעוץ בין השאר גם כיוון שמדובר בפיתוח סיני ועל כן (וגם בשל הדמוגרפייה של המדינה) יש לה נתח קהל גדול ביותר בסין עצמה ואף פותחה גרסה סינית מקומית שלה ב2018 בשם Douin.

אז מה יש בעצם בתוך כל פלטפורמה? מה היא מכילה ואיזה פונקציות ייחודיות לתפעול קיימות בה?

סנאפצ’ט למעשה כוללת 3 עמודים עיקריים. העמוד הראשון הוא עמוד החברים ובו רשימה של אנשי הקשר של המשתמש באפליקצייה ואלה מורשים להיכנס ולראות את הסיפור של בעל הפרופיל כמו גם את התמונות וקטעי הוידאו אותם שיתף. העמוד השני הוא המצלמה שהיא פשוטה וקלה להמחשה. העמוד השלישי הוא snapchat discover – אחד מגולות הכותרת של הפלטפורמה. העמוד הזה הוא קרקע פורייה לבעלי אתרים ועסקים לחשוף ולפרסם את המוצרים שלהם בצורה של סיפור ויזואלי. פרסום העסק או המותג מאופיין לרוב בשימוש בעזרים ויזואליים טכניים משוכללים ומתקדמים דוגמת תמונות עריכה, עיצובים גרפיים, אנימציה או וידאו באיכות של חברת הפקה. הדבר הביא לכך שsnapchat discover ממונף וממותג היטב על ידי אותם משווקים המשתמשים בפלטפורמה.

גם בטיקטוק יש מספר עמודים ראשיים דרכם הכל מתנהל. אחד הבולטים שבהם הוא דף עדכון דרכו ניתן למשתמשים לצפות בסרטונים מהעוקבים שלהם או סרטונים מסויימים על ידי זיהוי אלגוריתמי חכם. לחיצה על דף החיפוש מאפשרת שיטוט בתיבת החיפוש כמו גם צפייה בכל הכותרות והטרנדים העדכניים שטיקטוק אמונה עליהם.פרט אליהם קיימים באפליקצייה עוד 2 עמודים עיקריים. כמו בסנאפצ’ט, יש את עמוד המצלמה ואת דף פרופיל המשתמש.

רוב התוכן הנצפה בסנאפצ’ט דומה מאוד לתוכן של אינסטגרם ובו טקסט קצר המוביל לסרטון וידאו שבא לספר או לעדכן על חוייה אישית. אלה לרוב תכנים שמועברים מחבר אחד לרעהו או ברצון של חבר אחד לשתף קבוצת חברים את אשר על ליבו או כאמור ניסיון או חוייה שעבר – פרט לעמוד הסנאפצ’ט discover, שבו מדובר בתוכן שיווקי של ממש. כאשר הסיפור של בעל החשבון הוא מותג, ניתן לראות פרסומות רבות בדמות סרטונים וגרפיקה מתאימה ואיכותית.

בטיקטוק מנגד יש יותר אפשרות להעלות סרטונים בעלי אופן ציבורי מובהק. בנוסף, התמזגותה של טיקטוק עם מיוזיקלי ב2018 יצר לה קהילת וידאו ענפה ורחבה ביותר. בטיקטוק קל לייצר סרטונים בעלי אופי הומוריסטי כשהם משולבים בעזרת עריכה עם מוזיקה תואמת שמחדדת עוד יותר את המסר והרעיון.

2 הפלטפורמות מציגות אופציות צילום סרטונים עם מדבקות (סטיקרים), אפקטים מיוחדים ומסנני VR. לטיקטוק יתרון אחד גדול ובולט בכך שהיא מאפשרת למשתמשים ליצור סרטונים גם עם מוסיקה.

אז איפה עדיף לשווק תוכן כמפרסם? סנאפצ’ט או טיקטוק?

מכל האמור לעיל, נראה שהתשובה ברורה ונוטה לכיוון של פלטפורמת טיקטוק. היכולת לאתר  את דף החברה שלכם ולעקוב אחרי התוכן שלכם יעילה הרבה יותר כאן. יש לכם גם אפשרות לשפר את האופטימיזצייה של הסרטונים בדיוק כמו ביוטיוב ושאר ערוצי מדיה על ידי הוספה של מילות מפתח והאשטג שמאוד נפוצים היום.

במידה והסיפור שתרצו לספר לא עומד במגבלות הזמן של מודעות הdiscover, שווה לנסות תוכן ארוך טווח יותר באינסטגרם או לנסות להלביש אותו במסגרת האפשרויות הקיימות בטיקטוק. זאת מאחר ומודעות הdiscover לרוב די קצרות ועל כן הסרטון שמאחורי המותג חייב להיות קצר תכליתי וממצה.

מצד שני, מאחר וטיקטוק היא עדיין צעירה בתחום, היכולת שלכם כמשווקים לקשר את המותג שלכם לתוכן אינטרנטי היא עדיין די מוגבלת. ההתנסות בסנאפצ’ט discover עדיין כדאית למפרסמים. בה יש את היכולת להציג סיפור ויזואלי על המוצר. ישנה אפשרות לרכוש מודעות בפלטפורמה זו ובכך לנסות ולהתברג גבוה במיקומי המודעות ב-discover.

הכל שאלה של התוכן שברצונכם לקדם, מה אורכו והיכן אותו תוכן המוגש בצורת סיפור חזותי, יומחש וייחשף בצורה המיטבית. רוצים לדעת יותר ולחדד את כישורי היצירתיות שלכם במדיה החברתית. אנחנו כאן בfilmsforchange בשבילכם.

מילים מהבלוג

סרטוני תדמית לדוגמא